|
|
||
---|---|---|---|
© r e t m e t r o . n l | Disclaimer | Contact |
Historie
Nadat de RET besloten had een rijtuig af te staan voor de sloop van een bestuurderscabine, viel de keus op de 5111. Deze stond na zijn laatste rit in oktober 2001 te wachten op de sloop. De B-cabine van het rijtuig was in een zeer goede staat, met name de dakgoot was niet verroest. Op de foto's ziet u het volledige interieur en nog steeds in een perfecte staat.
Vlak voordat de koppeling van de B-bak zou worden verwijderd door groep B van chef Jan de Groot, werden uit de cabine alle panelen verwijderd. Dit was een aanzienlijke gewichtsvermindering en de kans op schade of diefstal werd zo weggenomen. Door de monteurs van de werkplaats werden o.a. luchttanks en dergelijke verwijderd.
Na de gedeeltelijke sloop van de cabine stond de 5111 weer te wachten op een veilige plaats om ontdaan te worden van zijn B-bestuurderscabine. Ondertussen werden in het rijtuig de vloer en de dakpanelen gesloopt ter voorkoming van brand tijdens het doorslijpen.
Op 11 januari 2002, een mistige dag, was het zover dat de cabine van de B-bak werd gescheiden. Allereerst werd het dak doorgeslepen. Nadat de mobiele kraan de cabine in de takel had, werd de vloer doorgeslepen. In nog geen uur stond de cabine naast het rijtuig te wachten op zijn eerste transport.
Nadat de bestuurderscabine was afgeslepen van het rijtuig, werd de kop vervoerd naar de remise Hilledijk. Hier startte de echte ombouw naar een simulatorcabine. Om goed rondom aan de cabine te kunnen werken werd deze op een aantal pallets gelegd.
Vele luchtleidingen en steunen waren overbodig geworden. Middels een luchtslijptol werden de metalen delen verwijderd en glad gemaakt, zodat ze in een later stadium konden worden geverfd.
De cabine moest rechtop komen te staan en derhalve werden er 4 poten onder gelast. Op de grondplaten is later rubber geplakt. Ook werd het dak roestvrij gemaakt en werd een tijdelijke verflaag aangebracht.
Nadat ook de onderzijde was gereinigd, werd als laatste nog een laag chassislak aangebracht ter voorkoming van nieuwe roestvorming. Uiteindelijk werd de 5111 keurig ingepakt en op transport gesteld. Voor het eerst stond de cabine weer rechtop, nadat deze van de vrachtwagen was getakeld. Middels enkele palletwagens kon de 5111 naar binnen worden gereden.