|
|
||
---|---|---|---|
© r e t m e t r o . n l | Disclaimer | Contact |
Metrokop wordt met de dag realistischer...
Een groot deel van het relaissysteem van de A-cabine moest worden nagebouwd om een goede simulatie te verkrijgen. Boven in de ATB-kast was nog plaats voor een groot aantal relais. Joop en Henk maken een trespa-paneel voor de relais. De relais die hier worden gebruikt zijn de orginele Smitt-relais uit de 5111.
Onverwachts ging de gloeilamp van de rechterkoplamp geheel defect. Na vervanging werden de koplampen weer getest.
Een onmisbaar deel in een simulator is het geluid. Niet een eenvoudig deel van de simulator, omdat de geluiden allemaal real-time dienen te werken. Narender, onze software specialist, zag een uitdaging en heeft software geschreven, waarmee alle voorkomende geluiden onafhankelijk van elkaar en gelijktijdig kunnen worden afgespeeld. Narender heeft gebruik gemaakt van 2 USB-interfaces welke door 12 relais worden aangestuurd. De gebruikte computer is een kleine ASUS-Terminator met een extra geluidskaart.
Geluiden zoals deuren openen en sluiten, typhoon, compressor, ontluchten etc. zijn getest en laten de sfeer van het rijtuig herleven. Naast de geluidsinterface (links op de foto) is een deurinterface (rechts) geplaatst. Jan heeft deze gebouwd en zorgt voor een realistische afhandeling van het ontgrendelen, openen en sluiten van de deuren. Deze module is doorgekoppeld met de geluidsinterface en de PLC's.
De fabrieksplaatjes zijn weer teruggeplaatst en maken het interieur helemaal orgineel. Na vele maanden van sleutelen aan de electrische bekabeling kon voor het eerst de ATB-kast worden afgesloten. De geluiden van de relais en ventilatoren zijn nu goed onderdrukt en vormen geen storende factor voor de simulatie.
De 5111 opnieuw in de stijgers om het dak voor de laatste keer te schuren. Henk is druk bezig met het waterproof schuren van het gehele dak.